Og det ble ikke noe medlemsskap, ikke den gangen heller. Nå skriver
vi 2001, signalene tyder på at det kan bli nok en omkamp, og mellom slagene er
det tid for ettertanke, og tid for Hans Normann Dahl å tegne sin egen
rammemaker, venn og samarbeidspartner gjennom tjue år. Tomm Sander driver Oslo
Rammerverksted, er utdannet møbelsnekker, regner seg som kunstformidler og
elsker det han driver med. Og det er ikke lite. På mitt spørsmål om hva han
holder på med for tiden, svarer han at han ikke veit. " For jeg jobber så mye.
Akkurat nå spiser han. Og Hans tegner. Rammen om dette intervjuet
er Deichmanske biblioteks nyoppussede kantine, et steinkast fra Rammeverkstedet
bak St.Olavskirken. Ved hovedstadsbibliotekets
nordende ligger den merkelige søylegangen, eller kolonaden, som brått ble
avsluttet – det er ut som om murerne har tatt matpause – og her satt unge Dahl
i 1953 og laget sin første avistegning. For Aftenposten.
Siden har merittlista blitt lang som et uvær i Nordsjøen, selv om
mannen har en stemme som en mild fønvind og et malerisk lungnende tonefall, som
kan få pelsen til å legge seg ned på en hvilkesomhelt mobiltelefonslave, så
også under den hektiske kampen for å få til dette stevnemøtet, forene den
grensesprengende rammemaker, tegneren selv og undertegnede, en kamp som nærmest
kan måle seg med de i 72 og 94.
Det er som det hektiske bylivet ikke har tatt tak i denne Dahl.
Selv Sander sitter stille nå, som modeller skal, og beveger så vidt øyne og
lepper, takker kantine-Berit for godt laksesmørbrød og slår det fast at fisk,
det er ikke bare havets sølv, men også landets gull. Fisk og poteter. Et land
uten jordbruk ikke er noe land. – Bare et område, legger Hans til bak
tegneblokka og begynner å skissere sin fandeniDahlske plan for
regjeringsområdet, gamle Deichmans nabo i sør.
Han er fornøyd med Vestbanealternativet, men har allikevel en bedre
idè. Han streker opp et helt nytt-ikke-flytt-alternativ: – Kutt av tuppen på Y-blokka, la
biblioteksadministrasjonen ta over Regjeringbygget – de som er der nå kan jo
like gjerne sendes til Brüssel – bygg et nytt og moderne bibliotekshus på hele
Arne Garborgs plass og la det gamle stå.
Intervjueren, som fusker i journalistfaget og er betalt vaktmester
på Deichman, kjenner at det letter i skuldrene ved denne besnærende tanke.
Nissenaivitet?
Jeg plukker fram en ikke dytt nytt-tegning
der en nisseluegutt holder globen i hånda. Tegningen ledsages av teksten: Bedre å ta verden i hånda enn å dele ratt med fjorten andre, trykt 23.nov. 5 dager før avstemningen. – Den
var for god til å være min, kommenterer Dahl, men tar åpenbart feil.
– Er ikke denne nisselua, som dine Nei-gutter stadig utstyres med
litt ironisk ment? Et uttrykk for norsk naivitet?
– Hvis det var naivitet det norske folket viste i 1972 og 1994, så
er ikke lenger naiviteten noen anklage, svarer Dahl faderlig, som om han dro
nisselua av gutten og klappet ham på hodet.
– Den naiviteten slo gunstig ut for landet.
– I fjor ga Nei til EU ut
en debattbok Omkamp nå? der Høyrelederen likte spørsmålstegnet, siden nei-folk
forstår det blir omkamp,mens Kristin Clemet mener man
bør vente til Ja-seieren er langt sikrere. Kommentar?
– Det er rart med det, sier tegneren rolig og blar i blokka. De ser
ikke ut til å akseptere folkets menings. Ikke mange dagene etterpå, stakk de
hodene fram igjen og skulle ha omkamp. Det var omkvedet begge gangene. De er
historiens dårlige tapere. Vinnerne i samfunnet er de dårligste taperne i
demokratiet.
– I følge FNs "World
Population Prospects" off. i februar vil Europas befolkning synke med 17
prosent. Vi er tre av 6.100.000.000. mennesker. I Asia
og Afrika vil det snart eksplodere. Kan vi ta inn over oss all elendigheten?
– Vi har tapt kampen mot narkotikaen. Vi kommer til å tape kampen
mot menneskesmugling og. USA lagde en jernmur mot Mexico. Ingen skulle slippes
inn. Men så viste det seg at det store bossene sjøl hadde hushjelper fra Mexico.
– Bør ikke Europa forene
seg mot USA, stå i mot amerikaniseringen?
– Man har holdt på med slike prosjekter siden Romerrikets tid. Og
det fungerer bare ikke – Amerika er et tegneserieland, skyter Sander inn. –
Uten realisme. De to karene tror heller det går mot et Europas Forente Stater,
enn en motpol til Amerikas.
Utenfor biblioteket står en 1955 Ford Thunderbird, med 3 trinns
manuelt gear, V8 og 300 hester. Sander understreker at han har den på grunn av
dens vakre form. – Kjøreegenskaper har den ikke, sier han. Det var heller ikke
den bilen han kjørte da han en grytidlig morgen i november 1994 fikk en sivil
politibil dyttende bak seg. – Jeg kjørte ikke i 120, men det var ikke langt
unna. Sander fikk skjenn, men det var ikke narkopolitiets oppgave å ta
fartssyndere. Så da han forklarte at han var på vei med Nei-avisa, ville ikke
politiet hefte ham lenger.
– Men du må ikke skrive alle disse røverhistoriene. Da får vi
altfor mange kunder, sier rammemakeren, som presiserer at han er tilhenger av
at folk skal ha sertifikat. – Men obligatorisk kurs for å fiske, det blir for
drøyt.
– Hvordan skal vi finne ut hvordan de byråkratene er flike nok til
kontrollere oss? spør Hans Normann Dahl. – Var ikke standarmålene for kondomer
for små på et tidspunkt?
– Jeg kan min tommestokk, sier modellen som sitter fullt på kledd
og anstendig i Deichmans relativt ukjente kantine, åpen for pulikum og personal
i beste norske egalitætradisjon.
Vennene mine kommer fra gærne siden av byen, sier Tomm og mener
strøket der en annen Tomm hadde utsalgt ved trikkeholdeplassen opp til seteren.
Jeg holdt på å miste dem som venner alle sammen. De skulle rømme landet hvis
det ble nei. Nå har de blitt like radikale som Willoch og lever i beste
velgående med hytte på Hafjell.
– Hafjell, Jafjell og Neifjell, fabulerer tegnerern som også er
forfatter. Under Essays 088.82 et annet sted i bygget står et av boksamlingens
mest igjen-teipede eksemplarer. Med
lettøl til Luxor. En værebok i tegning. Det første setningen lyder: Hvorfor skal man alltid ha klar en unnkyldning når man endelig
foretar seg noe fornuftig? og det dreier seg slett ikke bare om folkeavstemninger.