Trykt i Klassekampen 19.mai 2004 under vignetten VED VEIS ENDE. Her er lagt inn to fotos fra 1972 fra opptakene av ARNLJOT BERGs "LUKKET AVDELING" på Norsk Films Jar-studio, der vi ser Knut Gløersen bak blimpen (lydisoliert kamera) i diskusjon med regissøren og scripten UNNI STERNER. Foto Nils A.Raknerud
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Da den hvite kista ble forsvant inn i bilen utenfor
kapellet,
dannet det seg trengsel av venner og kolleger som
passet på
at alle blomstene kom med. Det var et sørgelig syn,
men vakkert,
rent ut sagt filmatisk. Bilen gle av gårde. Vi sto
tilbake, fattige, et
hundretalls mennesker som alle hadde vært så heldige
å ha noe med
filmfotograf Knut H. Gløersen å gjøre. Fattige etter
tapet, men rike
på minner. –
Der forsvant læremesteren vår, sukket Rolv Håan,
en nær kollega og venn.
I slutten av april måned, den siste måneden i ditt
liv, ble Erik Løchens
"Motforestilling" vist på Cinemateket i
Oslo som en del av 80-årsfeiringen
av skuespilleren Espen Skjønberg. Det var dessverre
ikke så mange der
som i begravelsen din.
Og til alle dere stakkarer som ikke har sett filmen,
så er det en film om
å lage film, en film om verdenspolitikk, overvåking,
NATO, menneskelig
verdighet, det vanskelige i å velge … ABC-film het
selskapet, Prod. 69/70
var arbeidstittelen, og da har jeg vel gitt et hint
om at den var temmelig forut
for sin tid. Løchen var Norges svar på David Lynch i
forkant, og den eksperimentelle
leken med filmmediet – i denne filmen – krevde sin
mann bak kamera.
Den plassen fylte du, Knut, med faglig perfeksjon.
Og du var en sann team-mann.
Jeg renner over av stolthet over å ha vært din
B-fotograf på denne, på en annen
severdig Erik Løchen-film, "Knut Formos siste
jakt" og mange andre spillefilmer.
Med "Motforestilling" kan man sjonglere,
bytte om på de 5 filmrullene, eller aktene
som den ferdige versjonen består av. Uansett hvordan
kinomaskinisten velger å kjøre den, slutter den derfor litt brått, virker det
som. På Cinematekvisningen i april var det stort sett bare skuespillere og
filmfolk til stede. Knapt en dusin i tallet. Da lyset kom på etterpå,
så vi forundret på hverandre. Var det ikke mer?
Espen Skjønberg, som i en 35 år yngre utgave spilte regissøren i filmen i
filmen – og som vi nettopp hadde sett på lerretet
vandrende omkring med lange mono- og dialoger og det
å lage film, verdenssituasjonen og you name it … satt nå, mildt forundret in
persona i den lille kinosalen og savnet en scene
her og en scene der. ”Jeg husker at jeg røkte noe
innmari,” sa Skjønberg – ”hvor er den scenen?” Ole Jørgen Nielsen, som også
spilte medvirkende i filmen i filmen kom promte med en etterlysning: ”Hvor er
Gløersen?” Løchen hadde jo rusla for lenge siden.
Dessuten: hvis denne geniale, men motsetningsfylte …
motforestillingsfylte regissøren hadde levd, var han sikkert troendes til å
stikke av med en av rullene og begynne å klippe på den!
En gang var kommunikasjonen mellom oss så tett at du
kunne stå med lysmåleren
i den ene enden av filmstudio og nærmest hviske til
meg hvilken blenderåpning
kameraet skulle settes på. Som da Arnljot Bergs
”Lukket avdeling” ble spilt inn
på Norsk Films studio på Jar og et ”sant galehus” av
skuespillere og
medarbeidere høylydt og ivrig svinset fram og
tilbake mellom oss.
Stemmen din bar, objektivet ble innstilt og jeg hvisket
tilbake.
”Blender 5,6”.
Nå som vi ikke kan snakke sammen lenger, må jeg
likevel få si
at du var den første ordentlige arbeidskollegaen
min.
Å være din assistent var den beste måten en
tjueåring
kunne møte arbeidslivet på. Jeg var ikke helt fersk,
men du var
den første jeg virkelig fikk oppleve hva dette med
arbeidsfellesskap er.
Siden har jeg møtt mange flotte mennesker på diverse
jobber
og i mange slags yrker. Men du tar kaka. Du kan jo
prøve å motsi meg!
Du fortalte meg en gang at du var sikkerhetsklarert
i NATO.
Dessverre må vi alle leve vår liv uten
sikkerhetsklarering,
uten evighetsgaranti. Vi etterlyser deg, Gløersen!
Men vi finner deg bare i minnene våre. Gode minner.
Takk.
Nils A.Raknerud (også innsendt Aftenposten, det p.t.
er streik)