Debattinnlegg trykt på Klassekampens debattside 2. sept. 2009. Kronikk - og debattredaktør er Hilde Reinertsen, redaksjonsekretær Tollef Mjaugedal




Deling er ikke stjeling



De store kunstnerorganisasjonene har gått sammen om et opprop mot fildeling, "Dele - ikke stjele", frontet av Kari Bremnes, Torgrim Eggen og Johan M. Jacobsen, presentert i Aftenposten idag med en kommentar av Aslak Borgersrud. Jeg sier meg helt enig med ham. Det er bare plateselskapene, forlagene og de mestselgende artistene som har nytte av å være mot fildeling. Alle andre har mer igjen for at deres produkter blir lest, hørt, sett og kjent.

I neste omgang vil folk høre/se/ lese dem "live", dvs gå på konserter og kino, kjøpe skiver og bøker. Alle "små" rapporterer at det er nettopp det som skjer. Forøvrig er det ingen rettferdig logikk i at et arbeid du gjorde for mange år siden skal gi deg inntekter helt til du dør. Det er ingen andre yrker som har det prinsippet. Selv om du kanskje en gang har gjort en ekstra god jobb, bygd et flott hus eller vært med på å legge en praktfull vei, reddet et menneskeliv eller klart å bringe en skoleklasse fram mot en svært vellykket eksamen, har du kun fått betalt for jobben en gang. Den er ikke ei ku du stadig vekk kan melke.

Støtteordningene for kunstnere og artister bør absolutt være et statlig ansvar, og ikke overlatt til private støtteorganisasjoner med høy trynefaktor. Det er også et interessant aspekt ved denne saken at den organisasjonen som har betydd mest for lovende artister de siste 30-40 årene, nemlig "Fond for lyd og bilde", tidligere "Norsk Kassettavgiftsfond", ble opprettet nettopp fordi noen forsto rekkevidden av at det var mulig å "piratkopiere", dvs ta opp musikk fra plater eller radio på sine egne kassetter og bruke selv eller dele med sine venner.

Derfor ble det innført en liten avgift ved kjøp av opptakskassetter. En formidabel suksess. Det er meg en gåte hvorfor ingen har tenkt på at en tilsvarende avgift ved kjøp av "brennbare" CD-er og DVD-er vil kunne gi tilsvarende resultat, og en ny mulighet for støtteordninger til nye kunstnere i etableringsfasen, eller vågale, smale, "viktige" prosjekter som kanskje ikke nødvendigvis vil bli kommersielle suksesser. For det er de som trenger støtte, ikke veletablerte giganter i bok- film- eller musikkverdenen.

Lillibeth Lunde
bettamor@hotmail.com


Debattinnlegg trykt på Klassekampens debattside 16. sept. 2009. Kronikk - og debattredaktør er Hilde Reinertsen, redaksjonsekretær Tollef Mjaugedal


Deling eller grådighet?



Fildeling betyr at noen legger ut digitale kopier av sin musikk- og filmsamling for at andre kan laste dem ned og spille dem av fra sin maskin. Et anarkistisk bibliotek. Bibliotektjenester er gratis, forfatterne og skuespillerne tjener ikke mer for hver gang boka eller lydboka lånes ut. Produktene er kjøpt inn en gang. Ja Rønsen (03.09), CD-enes og DVD-enes dager er talte. NRK legger ut sine radioprogrammer gratis på Podcast, det meste finnes på nett-TV. Der er det ordnet med lisenser, Apple tjener nok mest på dem, neppe artister og opphavsmenn.

Før ble en plate, film eller bok solgt så lenge den fantes i butikkene, og så ferdig med det. Alle fornøyde. Den nye teknologien gir mulighet til å tjene ENDA MER! Resten av livet! Hvor mange ganger skal Paul McCartney ha inntekter av "Let it be", hvor rik er det rimelig at Madonna blir? Hvor mange penger trenger superkjendisene? Det virker underlig å kalle seg sosialist og forsvare de rikes rett til å bli rikere.

Til lederen i Skuespillerforbundet (04.09.): Er kunstnere i lyd- og bilde-bransjen kapitalister og har rett til å tjene så mye de bare kan, fordi noen selger deres produkter på nye måter, uten at de selv må jobbe mer? Stein Erik Hagen mener også at andre nyter godt av at han er så rik. Hva med den største gruppen skuespillere, som "bare" står på scenen hver kveld, for timelønn eller honorar? Hva med bildende kunstnere? De selger da bare kunstverkene sine en gang?

Da jeg hadde sunget inn min Spellemannspris-nominerte barneplate i 1992 gikk studiomusikerne fornøyde hjem med honoraret i lomma. Det hadde vært best for meg om jeg også hadde fått honorar. Platen var støttet av kassettavgiftsfondet, så utgiftene var dekket, men jeg tjente ingenting, for jeg var ganske ukjent. Hvis Youtube, Myspace eller Pirate Bay hadde fantes da, ville jeg kunne blitt kjent og fått flere oppdrag og solgt plater selv. Slik veldig mange "små" men iherdige og dyktige artister gjør.

Lillibeth Lunde
bettamor@hotmail.com