Vanligvis tar vi ikke inn gjesteskribenter. Her er unntaket som bekrefter regelen. Innlegg sto på trykk mandag 26. februar 2001 i Dagsavisens Meninger om Mangt, red.Reidar Jonger (MOM-sida)
under overskriften

Bestiller selv "bombing"

 

"Alle T-banens linjer er forsinket på grunn av det dårlige været."

 

Det er februar i hovedstaden. Oslo ligger 60° nord, på linje med Kapp Farvel på Grønland. Det har falt 3 millimeter snø. Passasjerene informeres om uværet.

 

Jeg står på Majorstuaperrongen og tenker på et oppslag i Dagsavisen tidligere samme vintermåned (1.2.2001). "Grafittien er en medvirkende årsak til at publikum får et dårligere tilbud fra Oslo Sporveier". Ordene er Bjørn Rydmarks. Han kaller det informasjon, formoder jeg, for han er selv informasjonssjef i bedriften.

 

Hadde grafittimalerne gått på kunstnerlønn som andre kunstmalere og 3%-regelen vært fulgt for offentlig utsmykning, hadde saken stilt seg noe annerledes. Da kunne man sagt at grafittien gjør tilbudet bedre. Informasjonssjef Rydmark tror vi er så dumme at vi ikke skjønner at det er Sporveisledelsens egne valg som er den medvirkende årsak til dårligere tilbud. At (unge) mennesker har et markeringbehov, burde ikke overraske mer enn snø i februar.

 

Sporveien bestiller selv "bombing" av T-baner, busser og trikker. Snart er halvparten av transportmateriellet overmalt av reklame. Den gir Sporveien inntekter, går jeg ut i fra, og bidrar dermed etter Rymarks logikk til å gjøre tilbudet bedre. La gå det. Men hvem betaler reklamen? Firmaene. Hvor får disse sine inntekter fra igjen? Rydmark har sikkert allerede har gjettet svaret. Det er oss, kjøperne av varene det reklameres for, forbrukerne.

 

Hvordan ser samfunnet ut om tempoet fortsetter? Får vi liggende Playboy-bunnies langsetter leddbussene? Skolemateriell er allerede inne i systemet. Kladdebøker med halvparten reklame deles gratis ut til de håpefulle første skoledag. Der finner våre barn tidriktig sadomachokistiske annonser i skjønn forening med Høyres, Hennes og Mauritz´ logi.  Hvorfor ikke pornoreklame på blyantene? Hvorfor ikke gjøre sykehusdriften billigere med litt hudkremreklame over sengene; pasientene ligger jo og glor i taket halve dagen likevel? For ikke å snakke om boligblokker, husfasader og transportmateriell. Ojsann, pass på, ellers kommer disse fæle ungdommene med gratisgrafittien sin, og da blir det mindre plass til inntektskapende reklame. Oslo Sporveier blar opp 30 millioner i kampen mot styggedommen, informerer Rydmark.

 

I  Dagsavisen lar informasjonssjefen  seg avbilde foran et sammensurium av tagging, piecing og grafitti. Noe er kunstnerisk, noe griseri. Ikke at jeg er ekspert. Og de "lærde taggere" strides sikkert om hva som er spa og hva som lø. Men det skulle likevel ikke være umulig å sette sammen et kunstnerråd for grafitti, sette standard og krav, tildele og framfor alt - gi tilbake - lovlige vegger. (Bjølsen skole) Gi dem gjerne også kunstnerlønn eller stipend. Det finns til og med firmaer som ville være med å sponse ...  

 

Informasjonssjefen i Oslo Sporveier er ikke ansvarlig for turbokapitalismen eller de såkalte myndigheters økonomiske disposisjoner, som fører til at bussbillettene øker mer enn bensinprisene. Rydmark er bare ansvarlig for å informere. Som kollektivpassasjer og ikke-bilist informerer jeg tilbake: selg meg en billigere billett, og jeg har ingen problemer med T-banevogner med grafitti på. Da er det verre med mørkeblå manpowertrikker. Taggerne har større respekt for den tradisjonelle lyseblå enn O.S. selv.

 

At Rydmark våger å fortelle at 30 millioner brukes til å fjerne disse fargerike, dekorative, ikkekommersielle innslagene -  samtidig som det innrømmes at vognmateriellet skriker etter vedlikehold, det krever ikke lite dristighet. Når T-banen sitter fast i tunnelen, spiller grafitti eller reklame liten rolle. Da er det mørkt. Og kanskje lenge til man ser lyset.

 

Reidun Flaa