Til hovedmeny.Tilbake til hovedside
Trykt mandag 13. febr. 2006 Klassekampens baksidespalte I DAG der bidragsytere utenfor avisen skriver daglig, ansv. kronikk - og debattredaktør Håkon Kolmannskog




Bilder av damer






I hvilken grad gjenspeiler media virkeligheten og i hvilken grad er skrift og bilde med på å konservere, eventuelt forandre den? Mandagen etter kvinnedagen 2006 vil jeg, i stedet for å forsøke å besvare spørsmålet med en masse lirum larum, ta for meg kjønnsfordelingen i bildebruken til en av våre seriøse dagaviser. 8. mars hadde åpenbart Dagens Næringsliv tatt dagen på alvor. Antall avbildede damer var oppe i 29 av 144.

Med andre ord over tjue prosent. Mot normalt ti. Enhver idiot må skjønne at damene i staben har gjort opprør. Nå er ikke lenger kvinner bare å finne pent plassert på bilpansre med lekre, saksende ben. I dag står Suzukien naken, uten engang et kvinnfolk bak rattet.

Hva sier så damene. Kommentaren på side to tar opp et 8. marsrelevant tema og fastslår at menn med døtre er mer positive til likestilling enn menn som bare har sønner. En ny amerikansk forskningsrapport mener at dette kan være en vei å gå. Heller menn med døtre i bedriftsledelsen, enn menn med sønner. Konklusjonen til kommentator Sophie Mathiassen er klar: Det viktigste er at kvinner kommer opp og frem til den økonomiske og politiske makten.

Det er i alle fall slike kvinner som har kommet seg opp og inn på Dagens Næringslivs lys røde sider. Blant de avbildede damene er nesten samtlige ledere; for Skattefunnsekretariatet, Sandefjord Lufthavns styre; to er oppdrettstoppsjefer i Pan-Fish, Norsk Rederforbunds leder er avbildet to ganger; videre finner vi organisasjonsdirektøren i 1881, LO-lederen og tre statsråder, altså Fiskeri-, Finans- og Fornyings- og administrasjonsdepartementets førstedamer.

Vi skal satse effektivt, sier 1881-damen, fiskeriministeren lover effektiv behandling, og vår alles Kristin slår fast at partene i utgangspunktet har hatt forskjellig holdninger. Det dreier seg om rederskatt.

Unntakene: Fem kvinner pryder reklameannonser. På Etter Børs-sidene finner vi et par kulturelle damer. Men det som virkelig monner er et foto fra Paris. Her fyller en masse unge kvinner (og menn) gatene i protest mot nye lover som vil ramme unge arbeidstakere. Det skal bl.a. bli lettere å gi folk under 26 sparken. Arbeidsmarkedet skal fleksibiliseres.

Der har du og et bilde på dagens næringsliv.

Nils A. Raknerud
Vaktmester ved Deichmanske bibliotek i Oslo